Thursday, September 02, 2010

Bjergtur

BORMIO, ALPERNE: Først en rettelse. Bormio ligger ikke i Dolomitterne men i den italienske del af Alperne. Således lokaliseret kan jeg fortælle, at jeg var i 3.000 meters højde i dag. Men ikke på cykel.

Jeg sprang på en gondollift, der løftede mig fra 1.200 meter, hvor Bormio ligger, til 2.000 meter, hvor jeg sprang på en kabinebane, der løftede mig yderligere 1.000 højdemeter til 3.000 meter. Der var ikke et øje der oppe. Eneste lyd var min vejrtrækning, der var lidt anstrengt af den tynde luft. Der var to plusgrader, klar himmel og vindstille.

Frokosten spiste jeg i 2.100 meters højde. Bresaola med et glas vin! Se billeder i menu til højre på siden.

I modsætning til mange andre nationaliteter kan italienerne bevare stilen selv i trælse situationer. Efter oksen og masen for at komme op til restauranten på bjerget, ligner de fortsat en million. Ikke en solbrille sidder forkert, og de ligner faktisk nogle, der lige er trådt ud af en modeforretning i Milano. Mærkeligt. Det minder mig lidt om ranke indiske mænd, der står i hvide klæder midt i slummen, hvor der er støv, smog og komøg overalt. Og klæderne er fortsat hvide. Det er et af livets ubesvarede spørgsmål.

No comments: