Wednesday, May 04, 2011

Kongeetapen


CALA MAYOR, MALLORCA: Det blev en lang dag på kontoret. Meget lang, fordi dagen bød på den såkaldte kongeetape. Det blev syv timer i sadlen.

Jeg var med i en temmelig stor gruppe, der skulle køre over Soller-passet og op over øens højeste punkt, Puig Mayor, for at nå frem til den såkaldte appelsinbod, hvor den berygtede nedkørsel til Sa Calobra begynder og ender.

En del tog turen ned i ”hullet”, som den 12 km lange ned- og opkørsel til og fra Sa Calobra også kaldes. Det er en fascinerende tur, men man skal blot huske, at der er lang vej hjem til hotellet i Cala Mayor. Så jeg var ikke fristet af den stejle vej ned.

Beviset på, at jeg har været på Mallorca, skulle være i hus. Efter en lang dag med sol fra en skyfri himmel, har jeg nu cykelrytterarme og cykelrytterben. Havde jeg solcreme nok på? njae, nok ikke helt.

Og så har jeg endelig besluttet mig. Hvis jeg nogensinde skal købe et hus på Mallorca, skal det være i Fornalutx – måske alene på grund er de mange skønne dufte, der er i den lille bjergby.

Dagens rute:
Cala Mayor, Genova, Ringvejen, Establiments, Palmanola, Soller-passet, Soller, Fornalutx, Puig Major, appelsinboden, Caimari, Selva, Lloseta, Binisalen (den udvidede og nyombyggede Gomila-cykelforretning var siesta-lukket), Santa Maria (cola), Palma, stadion, Ringvejen, Genova, Cala Mayor.
Ca. 130 km. Ca. 2000 højdemeter.

No comments: