Friday, July 11, 2008

Change

DÜSSELDORF, TYSKLAND: Lufthavnen i Düsseldorf tager prisen som en af de grimmeste og mest menneskefjendske lufthavne, jeg har været igennem, og jeg har sandelig været igennem mange lufthavne i mit liv.

Nu sidder vi her på tredje time og venter på et fly til København. Vi er lidt smågnavne. Det er svært at undgå, når man er i flyselskabers og lufthavnes vold. Surheden går først og fremmest på endnu et helt igennem latterligt sikkerhedstjek, hvor de konfiskerede to flasker vand, som vi netop havde fået udleveret i flyet til Düsseldorf. Derudover fik vi konfiskeret diverse andre ting, hvilket overraskede os en hel del, fordi vi jo har været igennem det vel mest terroristsikre sikkerhedstjek i Los Angeles. Men velkommen til Tyskland. Vi tager den lige en gang mere – som om sikkerhedstjek i lufthavne på noget tidspunkt har forhindret nogen forbrydelse overhovedet.

I tyske lufthavne sælges der kun læsestof på tysk, men heldigvis havde jeg forsynet mig med adskillige tidsskrifter i Los Angeles, og der har været god tid til at læse i dem. Indtil videre har Rolling Stones-interviewet med Barak Obama været det mest interessante. Jeg tror på ham, og jeg tror, han vil være god for USA. Det tror vores venner i Los Angeles også, men enkelte af dem tror, at han bliver skudt, hvis han bliver valgt som præsident. En nogen dyster forudsigelse, som jeg ikke håber holder stik.

I interviewet, hvor han blandt andet afslører, hvad han lytter til på iPod’en, lover Barak Obama at tage et opgør med den måde, som flere og flere love i USA bliver til på i dag. Der er adskillige eksempler på, at repræsentanter fra olieindustrien har skrevet første udkast til lovforslag på energiområdet, og der er også eksempler på, at repræsentanter fra den magtfulde medicinalindustri har skrevet færdige lovudkast på sundhedsområdet. Sjovt nok er lovene fra industriens repræsentanter meget hensynsfulde i forhold til deres egne interesser. Det er et sygt system, men man kan godt have sin tvivl, når det drejer sig om Obamas muligheder for at ændre på systemet.

I Danmark er det som bekendt embedsmændene, der skriver udkast til nye love, som så sendes til lobbyister/interesseorganisationer, der kommer med forslag til ændringer, som de politiske udvalg så diskuterer, inden de havner i folketingssalen.

Barak Obama taler om ”change”, og det er der sandelig også brug for i USA. Jeg har støttet hans kamp for forandring ved at købe to stickere til den røde Golf på Jagtvej. Men i første omgang skal vi lige tackle vores egen forandring, der består i at vende hjem til dagligdagen efter meget lang tid på farten i USA.

No comments: