Thursday, June 05, 2008

Cars are king

MIAMI, FL: Det er en kvælende fugtig varme, der møder en, når man forlader det airconditionerede hotel her i Miami. Jeg bor på 14. etage, hvor der er en imponerende udsigt til Miami Beach, South Beach og de andre strande, der ligger 10-15 minutters kørsel fra hotellet.

Fredag aften er der en reception på et dekadent hotel på South Beach. Måske tager jeg der over, hvis jeg kan finde nogen at dele en taxa med. ”Cars are king” her i Florida. Der er godt nok en slags monorail, og der dukker da også en bus op en gang imellem, men den kollektive trafik er ikke gearet til at håndtere transportbehovet i Miami.

Fra værelset kan jeg skimte hotellets udendørs swimmingpool, der er placeret på femte sal, hvor der også er anlagt en udendørs jogging løbebane i femte sals højde. Skyline down town og Miami Beach minder om Chicago, selv om højhusene ikke er helt så høje her. Men der en væsentlig forskel: I Chicago taler de engelsk. Her taler flertallet spansk. Jeg var på cubansk cafe i aftes, hvor jeg fik en cubansk sandwich og en øl, og flere af de ansatte kunne ikke forstå engelsk.

Konferencen er skudt i gang med et mindre program i dag. I morgen begynder konferencen for alvor. Jeg har allerede haft et par tankevækkende og gode oplevelser. Hvis man er trist til mode på journalistikkens vegne i Danmark, hvor den får vanskeligere og vanskeligere vilkår, fordi gratisaviser og nedskæringer på betalingsaviser har sænket niveauet, er det en fornøjelse at blive præsenteret for den ene gode historie efter den anden, som det sker på konferencen.

Jeg deltog i en særdeles underholdende session med Paul Myers fra BBC og Neil Reisner fra Florida International University. De skød Google ned som den foretrukne søgemaskine, og gav tip til bedre søgning. Men Paul Myers havde også så meget britisk selvironi, at han fortalte den underholdende historie om, hvordan BBC blev snydt, så vandet drev for nogle år siden. Historien handler om den frygtelige kemiske ulykke i Bhopal i Indien. Aktivister fremstillede en hjemmeside, der til forveksling lignede en kemivirksomheds. En repræsentant fra virksomheden blev interviewet på BBC, hvor han lovede kontant erstatning til ofrene. Det hele var fup, og BBC’s research var til grin, men aktivisterne fik den forventede fokus på problemet. En tankevækkende historie.

No comments: