Saturday, June 07, 2008

How is the weather in Amsterdam?

MIAMI, FL: Jeg fik et lift til receptionen på dekadente Sagamore Hotel i Miami South Beach i dag. En Jack Black-lignende type fra Oregon, en PhD-studerende fra Tyskland, en firskåren finne, en distræt freelancer fra San Francisco og jeg delte en stor taxa over broen til South Beach. Parallelt med broen går en anden bro til containerterminalen i Miami, og på den havde hver anden lastbil en Maersk-container på ladet.

Receptionen var – desværre – udendørs og dermed en fugtig og varm oplevelse, men da receptionen havde været i gang en times tid, væltede det pludselig ind med en type gæster, som ikke var en del af konferencen, og de var helt sikkert ikke journalister. De fleste var på høje hæle, viste maveskind og havde brugt mindst to timer foran spejlet. Det væltede med andre ord ind med hookers på det fine hotel, men jeg tror, de blev en anelse skuffede, da de så publikummet, der mest bestod af fedtede og smånussede journalister. Men som lovet uddelte arrangørerne 200 adgangsbilletter til den hotteste club på South Beach. Jeg sikrede mig et armbånd til stedet, der bærer navnet Privé (på facebook, klik her) og ligger på Collins Avenue – 16 blokke fra Sagamore.

På forhånd var vi blevet advaret om, at Privé ikke lukker nogen ind, der har cowboybukser på, går i gummisko eller har farvestrålende skjorter på. Jeg havde læst på lektien, og bar hvid skjorte, lærredsbukser og mørk habitjakke. Til gengæld var der kø i tre rækker foran stedet, da jeg ankom efter den 16 blok lange vandretur. I den ene kø skulle gæsterne betale 40 dollars for at komme ind, i den næste 80 dollar og i den tredje var beløbet så højt, at der betalte folk bare og gik ind. Efter blot fem minutter havde jeg opgivet. Jeg har aldrig været god til at stå i kø, og jeg lærer det nok aldrig, men jeg opdagede nogle andre med samme armbånd som mit, og de snakkede for deres syge moster. De kom ind, og jeg fulgte lige efter ved at sige, at jeg var en del af gruppen.

Gruppen, der banede vejen for mig, viste sig at være nogle fra konferencen. En fra Costa Rica, en fra Nigeria, en fra San Diego og to fra Houston. En øl kostede ni dollar, som efter danske forhold måske ikke er så meget, men her i området er det dobbelt pris i forhold til almindelige barer. Det var okay hyggeligt, men jeg valgte at følge efter dem tilbage til Down Town Miami efter et par timer, fordi de tilbød transport i egen bil.

Miami Beach er 15 minutters kørsel fra Down Town Miami, men det er nærmest to forskellige planeter. The Beaches er en kæmpefest for rige hvide, der taler engelsk, mens Down Town er nedslidt, spansksproget og til tider i en sølle forfatning.

Amerikanerne er et meget venligt folkefærd, som gerne vil tale med andre, og de spørger gerne interesseret til ens baggrund. Men to gange i dag, har jeg mødt spørgsmålet: ”How is the weather in Amsterdam?”, når jeg har fortalt, at jeg kommer fra Danmark. Men på den anden side: Kan jeg placere Oregon sådan helt præcist på det nordamerikanske kontinent? Jeg er ikke sikker.

Konferencen kom op i fulde omdrejninger i dag. Der er mange ting at vælge imellem, og indtrykkene er mange, men der er ingen tvivl om, at diskussionen om mediernes fremtid, som den foregår i Danmark, også foregår andre steder i verden. De fleste er bekymrede for de trykte mediers fremtid, fordi oplagende rasler ned. Udsigten til kun at producere onlinenyheder skræmmer de fleste, fordi der er tale om en helt anden type artikler. 80 procent af indholdet på onlinemedier er ”kopieret og sat ind” fra andre hjemmesider. Det er der ikke meget vagthund, kritisk journalistik eller i det hele journalistik i. Ret beset kræver det ikke en journalist, at producere den slags, og det har udgiverne da også opdaget.

En anden diskussion handler om, at tv helt vil tage livet af aviserne, og tv i stigende grad bringer kriminalstof som topnyheder. Det har de gjort i USA i mange år, men fænomenet er først for alvor ved at slå igennem i Danmark i øjeblikket, hvor TV 2 er godt i gang med at rendyrke Fox News-stilen, hvor første indslag i nyhederne handler om et trafikuheld eller en familietragedie, hvor sønnen har skudt forældrene eller noget lignende. Amerikanske tv-journalister fortæller her på konferencen, at interessen for kriminalstof er på retur, og den vending kan vi så blot se frem til også rammer TV 2 en gang i fremtiden.

No comments: