Thursday, June 05, 2008

God plads

MIAMI, FL: Kan man have medlidenhed med et flyselskab? Jeg fik det næsten, da jeg fløj fra Düsseldorf til Miami. Kun hvert femte sæde i AirBerlins Airbus 330 med plads til over 300 passagerer var besat. Det har utvivlsomt været en meget kostbar tur for det tyske lavprisselskab.

Flyet fra København til den trøstesløse lufthavn i Düsseldorf var heller ikke fyldt op, og min forrige flyvetur til Spanien i april skete også med tomme sæder. Hvis man kan benytte den såkaldte load factor i flybranchen som indikator for den økonomiske udvikling i Europa, så ser det ikke for godt ud.

Det har de professionelle investorer måske allerede fundet ud af. Air Berlins aktie er i alle tilfælde halveret i værdi på cirka et år. Nå, men det er en helt anden historie. Nu er jeg i Miami, og jeg er træt.

Jeg har prøvet det før, men jeg blev alligevel overvældet af varmen, da jeg gik ud af lufthavnsbygningen for at lade den haitianske taxachauffør kører mig til down town. Efter 17 timer på farten ser jeg frem til en nats søvn, og jeg glæder mig til at suge ny viden til mig i de kommende dage.

No comments: