Monday, June 09, 2008

New York City

NEW YORK: Nogle mennesker indeholder ufatteligt mange ord. Jeg sad bag sådan en person i bussen fra La Guardia til Manhattan. Det var en ung kvinde fra Midtvesten, og hun talte og talte i et væk. Jeg tabte faktisk tråden, og hendes fyr havde også sådan et lidt langt blik i sine øjne.

Da bussen pludselig standser på rampen op til den sekssporede motorvej, fortsatte hun med at fortælle en umådelig lang historie om en ligegyldighed. Hendes fyr og alle os andre i bussen opdagede, at en anden bus med lufthavnspassagerer holdt på selve motorvejen, og chaufføren i den bus, ville nu have alle sin passagerer over i vores bus.

Om der var tale om tekniske problemer eller bar en tom tank, ved jeg ikke, men jeg har en mistanke om det sidste. De fik bakset kufferterne over to betonbarrierer og passagerne klatrede over i vores bus, mens køen bag vores bus voksede vildt. I løbet af det obskure optrin, rejste kvinden sig pludselig, tog et billede af begivenheden med sit lille digitalkamera, satte sig ned og talte videre til fyren, som var mere interesseret i det, der skete udenfor bussen.

Jeg blev sat af ved Grand Central Station. Havde alt for meget tøj på. Efter to minutter var jeg drivvåd af sved. Flygtede ned i subway’en, og sprang på et tog til 33. gade. Der fra var der ikke længere, end jeg kunne gå til hotellet i 31. gade. Hotellet koster omtrent det samme pr. nat som luksushotellet i Miami, men hotellet her er ikke i nærheden af have samme antal stjerner eller på nogen som helst anden måde leve op til prisniveauet.

Dollaren er lav, og mange ting er faktisk billige, men hoteller i New York bliver nok aldrig billige. Og det skyldes måske, at New York er tæt på at være verdens fedeste by. Den vil jeg dyrke de kommende dag.

No comments: